e-mail:

Pomoc dotycząca oferty hostingowej

Przedstawiamy Państwu listę przydatnych informacji dotyczących naszej oferty hostingowej. Jeśli, nie znaleźli Państwo odpowiedzi na nurtujące Was pytania prosimy o kontakt. Po kliknięciu na pytanie zostanie rozwinięta szczegółowa odpowiedź.

  1. Jakie są adresy serwerów DNS?
    W celu skierowania obsługi domen na nasze serwery prosimy o ustawienie u rejestratora domen następujących serwerów nazw (DNS).
    ns1.freshdata.pl
    ns2.freshdata.pl
  2. Jak mogę obsługiwać (odbierać i wysyłać) pocztę?
    Dostęp do poczty może być realizowany za pomocą:
    • Webmaila - programu pocztowego przez WWW dostępnego pod adresem https://freshdata.pl/roundcube/.
      Dla ułatwienia Państwu zapamiętania adresu, dla każdej domeny obsługiwanej przez nas stworzyliśmy alias o postaci http://Panstwadomena.com/poczta , które przekieruje Państwa przeglądarkę na właściwy adres Webmaila.
      Serwis jest zabezpieczony przez certyfikat SSL, który zapewnia szyfrowanie i poufność danych, dzięki sprawdzeniu zabezpieczeń (kłódeczki) mają Państwo pewność, że połączyli się z właściwym serwerem.
      Jako loginu należy użyć pełnego adresu email.
    • Standardowego programu pocztowego np. Outlook, Thunderbird, The Bat etc.
      W wybranym przez Państwa programie należy ustawić następujące opcje:
      login (nazwa użytkownika), ma postać identyczną z pełnym adresem email czyli np. państwa_nazwa@państwa_domena.pl,
      POP3 - serwer poczty przychodzącej, ma postać mail.państwa_domena.pl lub państwa_nazwa.freshdata.pl (wyłącznie jeśli nie mają Państwo własnej domeny).
      SMTP - serwer poczty wychodzącej, ma postać mail.państwa_domena.pl
      Serwer SMTP wymaga autoryzacji (ogranicza to możliwość podszywania sie pod Państwa)
      Przygotowaliśmy szczegółową instrukcję konfiguracji (krok po kroku) programów: Outlook Express 6, The Bat Home 3.98,
  3. Co zrobić gdy mam przepełnioną skrzynkę pocztową?
    Przepełnienie skrzynki powoduje, że nowe wiadomości nie mogą zostać zapisane w skrzynce i jeśli miejsce nie zostanie zwolnione to po kilku dniach wiadomość zostanie odbita do nadawcy z informacją, że skrzynka odbiorcy jest pełna. Do przepełnienia może dojść z dwóch zasadniczych powodów:
    • pozostawianie kopi wiadomości na serwerze - jeśli obsługują Państwo pocztę za pomocą standardowego programu pocztowego i mają zaznaczoną opcje "zostaw kopi wiadomości na serwerze" powoduje to, że miejsca w skrzynce pocztowej ciągle ubywa.
    • wyłączne korzystanie z webmaila i nie kasowanie (i opróżnianie kosza) wiadomości.
    Wolne miejsce można sprawdzić logując się do Webmaila   i spoglądając na pasek na dole strony, jeśli przekracza 70% warto zastanowić się nad wykasowaniem niepotrzebnych wiadomości. W tym celu należy odwiedzić foldery "Odebrane", "Wysłane" i "Spam" zaznaczyć wiadomości i przenieść do kosza (np. za pomocą czerwonej ikony w postaci przekreślonego koła). Następnie należy przejść do foldera "kosz" i kliknąć w link opróźnij znajdujący się poniżej. Dopiero opróżnienie kosza zwalnia przestrzeń zajmowaną przez wiadomości w skrzynce.
    Uwaga: pasek informujący o wykorzystaniu limitu skrzynki odświeża się raz na godzinę, więc wyniki kasowania nie będą od razu widoczne na stronie Webmaila, lecz jeśli zwolnili Państwo wystarczają ilość miejsca, a mieli Państwo przepełnioną skrzynkę to nowe wiadomości powinny zacząć napływać.
    Zwolnić miejsce można także jeśli stosują Państwo standardowy program pocztowy, należy upewnić się, że jest wyłączona opcja "pozostaw kopię wiadomości na serwerze" i wystarczy standardowo ściągnąć nową pocztę. Spowoduje to usunięcie wszystkich wiadomości z serwera. Skorzystanie z webmaila daje możliwość bardziej selektywnego kasowania niepotrzebnej poczty.
  4. Dlaczego odbiorca dostaje maile z opóźnieniem? Co to jest greylista?
    Najczęstszymi przyczynami opóźnienia w dostarczeniu wiadomości są: chwilowo wyłączony / błędnie działający serwer odbiorcy wiadomości, przepełniona skrzynka odbiorcy lub stosowanie przez serwer odbiorcy techniki ochrony antyspamowej zwanej greylistą.
    Greylista powoduje celowe opóźnienie przy pierwszej (lub dawno nie odbywającej się) wymianie wiadomości pomiędzy adresatami. Serwer odbiorcy analizuje nagłówki (OD, DO) przychodzącej wiadomości, jeśli ma zapisane, że taka para już korespondowała to przepuszcza ją.
    Jeśli jest to pierwsza wiadomość to odrzuca ją z kodem błędu "spróbuj później" (zauważono, że programy wysyłające SPAM robią to jednorazowo lub kilka razy pod rząd w krótkim czasie), oczekuje na kolejną próbę po zwykle > 5 minutach.
    Serwer nadawcy raz na jakiś czas wysyła ponownie wszystkie listy, które znajdują się w kolejce wyjściowej (do tej pory nie wysłane z jakichkolwiek powodów). Jeśli, minimalny czas akceptowalny przez serwer odbiorcy minął to wiadomość zostanie przyjęta, jeśli jeszcze nie to dojdzie przy następnej obsłudze kolejki.
    Greylista wprowadza opóźnienie rzędu 10-45 minut w dostarczeniu poczty (przy pierwszej przesyłce), ale chroni serwer odbiorcy przed nadmierną analizą spamu.
    W tej chwili nie korzystamy z greylisty (kosztem innych rozwiązań antyspamowych bardziej obciążających zasoby serwera) co powoduję że wiadomości przychodzą zawsze bez opóźnień.
  5. Jak sprawdzić zawartość kwarantanny SPAM?
    Należy się zalogować do Webmaila   i przejść do folderu SPAM, niepotrzebne wiadomości można przenieść do kosza i go opróżnić (przejść do folderu kosz i wcisnąć na dole link "opróżnij".
    Warto zaglądać do folderu spam regularnie co 7-14 dni ponieważ wiadomości z tego folderu są automatycznie (bezpowrotnie) kasowane po upływie 28 dni.
  6. Mój dostawca internetu (ISP) np. TPSA - blokuje port SMTP 25. Jak wysyłać pocztę?
    Niektórzy dostawcy internetu (ISP) m.in. TPSA (wprowadzi od 1 grudnia 2009) wprowadzili blokadę portu SMTP 25. Port ten służy do wysyłania poczty z programu pocztowego (np. Outlook) na serwer. Zamiast portu 25 u takich dostawców działa port 587. Zmiana ta ma na celu oddzielenie ruchu serwerów pocztowych, które komunikują się w dalszym ciągu na porcie 25 oraz klientów, którzy mają wysyłać pocztę przez port 587. Ma to w przyszłości zaowocować łatwiejszym tworzeniem reguł anty spamowych oraz dodatkowo uniemożliwia stawianie serwerów pocztowych przez klienta takiego ISP na łączach nie biznesowych (np. w domu).

    Konfiguracja programu Thunderbird: Przykład konfiguracji  
    1. Należy kliknąć prawym klawiszem na nazwie konta i wybrać z menu opcję "Właściwości". Zostanie otworzone okno "konfiguracja kont".
    2. W oknie wybieramy znajdującą się na końcu listy po lewej stronie opcję "Serwer poczty wychodzącej".
    3. Pojawi się lista zdefiniowanych serwerów poczty wychodzącej (SMTP). Należy wskazać właściwy.
    4. Po kliknięciu klawisza "Edytuj..." pojawi się okno z konfiguracją wybranego serwera
    5. W polu port należy wpisać liczbę 587 i wcisnąć przycisk OK.

    Konfiguracja programu Outlook Express: Przykład konfiguracji  
    1. Z menu głównego programu wybieramy opcję "narzędzia" i następnie "konta". Pojawi się okienko Konta Internetowe.
    2. Z listy dostępnych kont zaznaczamy właściwe, aby zawęzić listę tylko do kont pocztowych można kliknąć na zakładkę "Poczta".
    3. Po zaznaczeniu właściwego konta klikamy klawisz "Właściwości" znajdujący się na prawo. Pojawi się okno właściwości danego konta pocztowego.
    4. Należy wybrać zakładkę "Zaawansowane".
    5. W polu "Poczta wychodząca (SMTP)" należy wpisać liczbę 587 i zatwierdzić zmiany klawiszem OK.
  7. Gdzie znajdę narzędzia do baz MySQL (phpmyadmin) i PostgreSQL (phppgadmin)?
    - phpMyAdmin znajduje się pod adresem https://freshdata.pl/phpmyadmin/ lub aliasem http://TWOJAdomena.pl/mysql
    - phpPgAdmin znajduje się pod adresem https://freshdata.pl/phppgadmin/ lub aliasem http://TWOJAdomena.pl/postgresql
  8. Jaki jest limit wielkości maila?
    Maksymalny rozmiar wiadomości pocztowej, która jest akceptowana przez serwer to 50 MB. Do wielkości przesyłki wliczane są jego nagłówki (np. odbiorca, nadawca, temat i wiele innych niewidocznych), treść oraz załączniki. Program pocztowy, aby mógł umieścić załącznik w wiadomości musi go najpierw opakować (do bezpiecznego transportu), zazwyczaj takie pakowanie zwiększa wielkość pliku o 33%.
    Z tego wynika, że można do wiadomości załączyć plik(i) o maksymalnej (łącznej) wielkości około 37 MB. Większe pliki najlepiej udostępniać za pomocą FTP lub na stronie WWW.
    Uwaga: serwer odbiorcy może mieć dużo mniejsze limity dla poczty przychodzącej i może odrzucać tak duże wiadomości np. w Gmail taki limit wynosi 25 MB.
  9. Podstawowe dane o ochronie AntySpamowej
    • Każda wiadomość przychodząca do serwera jest oceniana przez filtr antyspamowy. Jeśli, mail wygląda jak niechciana poczta (SPAM) i uzyska wynik z analizy >= 6.0 to jest przenoszony do folderu SPAM.
    • Dostęp do tego folderu (oraz innych) możliwy jest tylko przez Webmail   lub korzystając z protokołu IMAP w programie pocztowym (np. Thunderbird, Outlook). Standardowy protokół pocztowy POP3 nie pokazuje folderów innych niż INBOX (odebrane).
    • Zalecamy regularne (przynajmniej raz na tydzień) logowanie przez webmail i przeglądanie czy do folderu SPAM nie został przeniesiony istotny mail.
    • Ustawieniami filtra antyspamowego dla swojego konta pocztowego można zarządzać poprzez Webmail (Ustawienia -> SPAM). Więcej informacji.
    • Jednym z elementów filtra antyspamowego jest zaawansowany samo uczący się mechanizm (tzw. Bayes) analizy treści (i nagłówków) maila i porównywanie go z wcześniej przeanalizowanymi wiadomościami.
      Mogą Państwo pomóc w procesie nauki poprzez oznaczenie w Webmailu wiadomości jako SPAM (kliknięcie w ikonę Spam) lub kliknięcie ikony „Nie Spam”. Więcej informacji
    • System automatycznie usuwa wiadomości znajdujące się w folderze SPAM starsze od 28 dni.
    • System automatycznie usuwa wiadomości znajdujące się w folderze KOSZ starsze od 14 dni.
  10. Czy system AntySpamowy pracuje?
    Po przetworzeniu wiadomości przychodzącej przez filtr antyspamowy, dodawane są do niej nagłówki X-Spam-*. Brak takich nagłówków może sugerować, że nasz filtr antyspamowy nie zadziałał.
    Aby zobaczyć źródło wiadomości po jej wskazaniu należy:
    • w Webmailu wybrać menu *** (więcej) i następnie Pokaż źródło
    • w programach pocztowych należy poszukać opcji w menu lub skorzystać z odpowiedniego skrótu klawiszowego np. Thunderbird ma skrót CTRL U

    W mailu prawidłowo przetworzonym przez nasz system będą się znajdować następujące nagłowki:
    • X-Spam-Checker-Version: SpamAssassin 3.4.0 (2014-02-07) on thor.freshdata.pl
    • X-Spam-Level: ****** - każda gwiazdka odpowiada 1 pełnemu punktowi oceny wiadomości
    • X-Spam-Status: Yes, score=6.8 required=6.0 tests=HTML_FONT_LOW_CONTRAST, HTML_IMAGE_ONLY_24 [...] autolearn=no autolearn_force=no version=3.4.0
      Yes – jeśli to jest SPAM, score=6.8 – uzyskana punktacja,
      required ustawiony próg oznaczający SPAM.
      Gdy score >= required to mail jest oznaczony jako SPAM i przenoszony jest do katalogu SPAM.
      tests - lista testów (pozytywnych i negatywnych) jakie spełnia badana wiadomość. Za każdy przeprowadzony test system przynaje punkty.
      autolearn=no status automatycznej nauk filtra Bayes: no system nie nauczył się, spam nauczył się jako spam, ham nauczył się jako HAM czyli dobry mail (przeciwieństwo SPAMu)
    • Jeśli, mail jest SPAMem dodatkowo występują nagłóweki X-Spam-Flag: YES oraz
      X-Spam-Report: zawierający szczegółową punktacją, za każdy test.
  11. Dostaję dużo SPAMu, co robić?
    Jeśli, SPAM trafia do folderu SPAM to jest to pożądana reakcja systemu, jeśli natomiast jest w folderze odebrane (INBOX) to można spróbować następujących czynności.
    • Jeśli, wiadomość jest normalnym newsletterem warto spróbować zrezygnować z otrzymywania jej - wypisać się za pomocą stosownego linka (jeśli taki jest w treści wiadomości).
    • Zmniejszyć w Webmailu   próg próbowania z 6.0 (domyślnego) na 5.0
      Ustawienia -> Spam -> Ustawienia Główne - > Próg próbkowania
      Im mniejszy próg próbkowania tym więcej wiadomości będzie traktowanych jako SPAM, zwiększa się prawdopodobieństwo, że część dobrych wiadomości również może być potraktowana jako SPAM. Dlatego zachęcamy do częstego sprawdzania (w Webmailu) zawartości folderu SPAM i w przypadku znalezienia dobrej wiadomości, nauczenie systemu, że ta wiadomość nie była SPAMem.

    • Poinstruować (nauczyć) system, że dany mail jest SPAMem. Więcej informacji
    • Jeśli, wiadomość SPAM przychodzi ciągle z tego samego adresu email (lub domeny). Można ją dodać w Webmailu do czarnej listy za pomocą Ustawienia -> Spam -> Reguły Adresów    Więcej informacji
  12. Listy od kontrahenta/znajomego regularnie umieszczane są w SPAMie
    Przyczyn takiego stanu może być wiele, m.in.:
    • Serwer nadawcy może być źle skonfigurowany lub wysyłane maile mogą przypominać niechcianą pocztę (np. wielkie kolorowe czcionki + sam obrazek, bez treści tekstowej, pusty temat etc.) przez co filtr antyspamowy je punktuje
    • Nadawca może być na Twojej czarnej liście. Warto sprawdzić w Webmailu   opcje:
      Ustawienia -> Spam -> Reguły Adresów
      Czy nie ma tam adresu lub domeny nadawcy.

    Co mogę zrobić?
    • Warto zajrzeć do źródła wiadomości i sprawdzić co zawiera nagłówek X-Spam-Report może być tam wskazana ewidentna przyczyna.
    • Zalogować się do Webmaila i poinstruować system, że ten mail nie jest spamem. Więcej informacji
    • Dodać nadawcę do białej listy (akceptowanych, pożądanych nadawców). Więcej informacji

Więcej informacji o ochronie antyspamowej