e-mail:

Ochrona Antyspamowa

Na tej stronie znajdą Państwo informację na temat ochrony AntySpamowej na naszych serwerach. Więcej informacji ogólnej na temat poczty zamieściliśmy w FAQ.

1. Podstawowe dane o ochronie AntySpamowej


2. Ustawienia filtra antyspamowego

Zarządzać ustawieniami filtra antyspamowego dla swojego konta pocztowego można poprzez Webmail   po kliknięciu w opcję Ustawienia znajdującym się w prawym górnym rogu ekranu.


Pojawi się lista dostępnych ustawień. Należy wybrać opcję SPAM


Następnie możemy wybrać poszczególne sekcje ustawień filtra antyspamowego
np. Klikając -> Ustawienia główne.


3. Nauka systemu co jest, a co nie jest SPAMem

Jednym z elementów filtra antyspamowego jest mechanizm Bayes. Polega on na tym, że wiadomość jest porównywana z bazą wcześniej przebadanych i sklasyfikowanych maili (jako SPAM lub HAM = wiadomość dobra, nie SPAM) i wylicza na podstawie tego porównania „stopień podobieństwa”.

Jeśli, badana wiadomość jest bardzo podobna do wiadomości wcześniej przebadanej przez mechanizm Bayes i sklasyfikowanej jako SPAM to spowoduje doliczenie do oceny dużej ilości punktów dodatnich (przekroczenie progu punktów np. 6.0 spowoduje przeniesienie maila do folderu SPAM). Jak podobieństwo jest mniejsze to zostanie doliczona mniejsza ilość punktów.

Mechanizm Bayes dla każdego konta pocztowego gromadzi osobną bazę danych z próbkami wiadomości oznaczonymi jako SPAM lub HAM (pożądane wiadomości).

Mechanizm uczy się automatycznie na podstawie punktacji pozostałych filtrów antyspamowych. Jeśli, jest w 100% pewny (zdarza się to rzadko), że dana wiadomość jest SPAMem to ją zapamiętuje w bazie i wykorzystuje do kolejnych sprawdzań opartych o mechanizm Bayes (wyliczania prawdopodobieństwa).

Jeśli wiadomość dostała bardzo mało punktów (wygląda na porządną) to zapamiętywana jest jako HAM.

Uwaga: Mechanizm Bayes zacznie oceniać wiadomości przychodzące na konto dopiero gdy nauczy się (będzie przechowywał w swojej bazie) 200 SPAMów i 200 HAMów. Zwykle ten proces trwa kilka tygodni – w zależności od ilości przychodzącej poczty na Państwa konto pocztowe i jej jakości.

Od czasu do czasu wspomagamy (przyspieszamy) naukę mechanizmu Bayes poprzez wskazywanie mu wiadomości, które na 100% są SPAMem.

Państwo również mogą wskazywać systemowi, która wiadomość jest SPAMem, a która została błędnie sklasyfikowana jako SPAM. Przy okazji mechanizm Bayes w Państwa koncie pocztowym będzie się uczyć.


Webmail  

Jeśli chcą Państwo oznaczyć jakąś wiadomość jako SPAM to proszę ją wskazać na liście (podświetlić) i kliknąć w menu ikonę „Spam”.


System nauczy mechanizm Bayes, że ta wiadomość była SPAMem i przeniesie ją do folderu SPAM.

Jeśli w folderze SPAM znajduje się wiadomość, która została błędnie sklasyfikowana jako SPAM to proszę ją wskazać na liście (podświetlić) i kliknąć w menu ikonę „Nie Spam”.


System nauczy mechanizm Bayes, że ta wiadomość była HAMem (pożądana) i przeniesie ją do folderu Odebrane.


Program pocztowy - działający z protokołem POP3

Jeśli, używają Państwo programu pocztowego takiego jak Outlook lub Thunderbird i korzystacie ze standardowego protokołu POP3 to niestety nie macie dostępu do folderu SPAM. Zalecamy raz na tydzień zalogowanie się do Webmaila (patrz wyżej) i sprawdzenie czy system źle nie sklasyfikował Państwa poczty jako SPAM i ewentualne nauczenie systemu za pomocą ikony Nie Spam.


Program pocztowy - działający z protokołem IMAP

Jeśli używają Państwo programu pocztowego i protokołu IMAP to mają Państwo dostęp do folderów specjalnych w tym SPAM. Powinny być także widoczne podfoldery SPAM/LearnOK i SPAM/LearnSPAM. Jeśli, nie widzą Państwo tych folderów proszę sprawdzić ustawienia programu pocztowego i „zasubskrybować” te foldery.

Mogą Państwo przenieść wiadomości odpowiednio do LearnSPAM – jeśli chcą Państwo nauczyć system, że wiadomość jest SPAMem lub do LearnOK jeśli, system ma nauczyć się, że wiadomość była prawidłowa i pożądana (HAM).

System automatycznie co 2 godziny sprawdza czy jakieś wiadomości są w folderze LearnSPAM lub LearnOK, jeśli są to uczy mechanizm Bayes i przenosi wiadomości do folderów odpowiednio: Spam do Kosza, a HAM do Odebrane (Poczta przychodząca , Inbox).

Mogą Państwo także raz na jakiś czas logować się do Webmaila i postępować jak opisano wyżej w punkcie Webmail.



Więcej informacji o ochronie antyspamowej i poczcie (FAQ)